Útmutató - Hogyan játsszunk visual novellel?
A játék indítás után egy ablakban jelenik meg. Főként kétdimenziós hátterekből álló gyönyörű rajzokat láthatunk, rajta az adott helyszínnel és a szereplőkkel. Kétféle lehetőség van: vagy mindent a főszereplő szemével látunk, az ő szemszögéből (first person view), vagy pedig a főszereplő maga is szerepel a többiekkel együtt a képen (third person view). Ezt a játékkészítők döntik el: az Ever 17 történetének pont az a lényege, hogy first person view a játék, különben az egész történet poénját azonnal lelőtték volna.
Beállítások
Ami az Options menüt illeti, ezt vagy külön menüként láthatjuk a képernyőn, vagy pedig a jobb egérgombot megnyomva hozhatjuk be. Általában be lehet állítani, hogy teljes képernyőben vagy pedig egy ablakban szeretnénk játszani a játékkal. A lefordított visual novellek eredeti japán hangon, angol felirattal készülnek. Igényesebb játékokban azt is be lehet állítani, mely szereplők hangját szeretnénk hallani, ám vannak olyanok is, melyekben néhány szereplőnek (vagy akár az összesnek) nincs hangja, ez főként a doujinokra igaz. Minden játékhoz tartozik háttérzene, mely tetszés szerint kikapcsolható. A játék egy történetet mesél el: lapozás helyett viszont kattintgatni kell (egér bal gombja vagy Enter billentyű). Ha valakinek ez nem től kényelmes, be lehet állítani egy Auto, más néven Free Hand mode opciót: ekkor a szöveg magától fog menni, és hozzá sem kell nyúlnunk a billentyűzethez, kivéve a választási lehetőségeknél. Azt is be lehet állítani, hogy milyen gyorsan jelenjen meg a szöveg a képernyőn. A szöveg egyébként vagy a teljes képernyőn, vagy pedig egy számára kialakított, elszeparált kis dobozban jelenik meg (utóbbi játékok célszerűbbek, mert engem személy szerint zavar, ha nem látom a képet, csak mert a szöveg belelóg).
Bónusz menü
A játékban van egy bónusz menü, nevezetesen CG Room. A CG jelentése: computer graphic, a vizuális novellákban igazából a fontosabb eseményeket megjelenítő képeket nevezik így. A fontosabb jeleneteket is megtekinthetjük újra. Ezenkívül ebben a menüben lehet meghallgatni a játék zenéit is. A háttérzenéket a "bgm" szócskával rövidítik, mely annyit tesz: background music. Ezek a képek, jelenetek, néha a zenék is a játék kezdetén blokkolva vannak, azaz nem láthatjuk őket: számomra ezeknek a feloldása a legizgalmasabb az egészben. Egyes játékokban az egész bónusz menü blokkolva van, és csak akkor nyílik meg, ha legalább egy endinget megkaptunk (pl. Ever 17, Come See Me Tonight).
Opening - ending
A játékhoz gyakran tartozik egy opening, bemutató mozi, melyben képet kaphatunk a szereplőkről és magáról a történetről. Általában több ending, azaz befejezési lehetőség is van. Ha ezt mind meg szeretnénk nézni, akkor bizony többször végig kell játszanunk a sztorit. Mivel igencsak unalmas lenne a változatlan részeket újra végignyomogatni, erre találták ki a Skip billentyűt. Ahogyan a könyvet megjelöljük a könyvjelzővel, itt lehetőségünk van menteni a játékot. Ezt érdemes megtenni a fontosabb döntések előtt. Az opcióknál be lehet állítani, hogy a játék a már olvasott szövegeket pörgesse végig, vagy minden szöveget. A visual novel abban különbözik egy könyvtől, hogy a zene, az illusztráció és a történet élményét egyesíti. Nagyon kellemes hatást válthat ki, a napjainkban megjelenő visual novellek pedig mind grafikailag, mind zenei téren nagyon igényesek. |